Bilindiği üzere Anayasa Mahkemesi E:2023/104, 11/10/2023 tarih ve K:2023/177 sayılı kararıyla 24/2/1983 tarihli ve 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanunu’nun 106/6’ıncı maddesinin birinci cümlesinde yer alan:
“Yargıtay Birinci Başkanı, Danıştay Başkanı, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı, Danıştay Başsavcısı, Yargıtay Birinci başkanvekilleri, Danıştay başkanvekilleri, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcıvekili, Yargıtay ve Danıştay daire başkanları, Yargıtay ve Danıştay üyelerine (40.000); Adalet Bakanlığı Müsteşarı, birinci sınıf hâkim ve savcılar, birinci sınıfa ayrılmış hâkim ve savcılar ve diğer hâkim ve savcılara (15.000) gösterge rakamının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarda aylık ek tazminat ödenir.” düzenlemesini iptal etmiş, gerekçede ise şu ifadelere yer vermişti:
”55. İtiraz konusu kuralda ek tazminatın hesaplanmasında Yargıtay ve Danıştay üyeleri için (40.000), diğer tüm hâkim ve savcılar için ise (15.000) gösterge rakamı öngörülerek özellikle birinci sınıf hâkim ve savcılar aleyhine önemli ölçüde gelir farkı meydana getirilmektedir. Bu durum, adli ve idari yargı sisteminde yer alan mahkemeler arasında yargı hizmetinin yerine getirilmesinde huzursuzluk ve dargınlığa neden olacak, Yargıtay ve Danıştay üyelerinin birinci sınıf hâkim ve savcılardan tamamen farklı bir statüde olması sonucunu doğuracak niteliktedir. Bir başka deyişle, itiraz konusu kuralla öngörülen ek tazminat farklılığı, Yargıtay ve Danıştay üyeliği kadrolarının sınırlı ve belirli sayıda olduğu da dikkate alındığında, Anayasa’da güvence altına alınan “hâkimlik teminatı” bakımından farklılıkları bulunmayan birinci sınıf hâkim ve savcılar ile Yargıtay ve Danıştay üyeleri arasında çalışma barışını bozacak düzeyde olup söz konusu farklılığın makul ve orantılı olduğu söylenemez.
Öte yandan itiraz konusu cümlede yer alan diğer hâkim ve savcıların ek tazminat miktarlarının belirlenmesinde de yukarıda açıklanan hususlar doğrultusunda değerlendirme yapılması Anayasa’nın anılan maddelerinin bir gereğidir.
Bu itibarla kuralın hukuk devleti ilkesi ile mülkiyet hakkı bağlamında eşitlik ilkesine aykırılık oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır.”
Anayasa Mahkemesinin 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanunu’nun 106/6’ıncı maddesinin birinci cümlesini iptal etmesinden sonra kamuoyunda 9’uncu yargı paketi olarak bilinen teklifte ise aşağıdaki düzenleme yer almıştır:
”Yargıtay Birinci Başkanı, Danıştay Başkanı, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı, Danıştay Başsavcısı, Yargıtay Birinci başkanvekilleri, Danıştay başkanvekilleri, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcıvekili, Yargıtay ve Danıştay daire başkanları, Yargıtay ve Danıştay üyeleri, Adalet Bakanlığı Müsteşarı, birinci sınıf hâkim ve savcılar, birinci sınıfa ayrılmış hâkim ve savcılar ve diğer hâkim ve savcılara (15.000) gösterge rakamının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarda aylık ek tazminat ödenir.”
Görüldüğü üzere Yargıtay Birinci Başkanı, Danıştay Başkanı, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı, Danıştay Başsavcısı, Yargıtay Birinci başkanvekilleri, Danıştay başkanvekilleri, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcıvekili, Yargıtay ve Danıştay daire başkanları, Yargıtay ve Danıştay üyelerinin 40.000 olan katsayısı 15.000’e düşürülmüş, zaten 15.000 katsayı uygulanan Adalet Bakanlığı Müsteşarı, birinci sınıf hâkim ve savcılar, birinci sınıfa ayrılmış hâkim ve savcılar ve diğer hâkim ve savcıların bu durumu ise yeni düzenleme ile korunmuştur.
Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçesi incelendiğinde; Anayasa Mahkemesi, Yargıtay ve Danıştay mensuplarının aldığı maaşların düşürülmesini değil, onlar dışında kalan hâkim ve savcı maaşlarında iyileştirme yapılmasını öngörmüştür. Oysa yapılan düzenlemeyle 15.000 katsayı uygulanan hâkim ve savcı maaşlarında artış yapılmamış, 40.000 katsayı uygulanan hâkim ve savcı maaşları ise 15.000 katsayıya düşürülmüştür.
Bugün göreve yeni başlayan bir hâkim-savcı yaklaşık olarak 62.000,00 TL, birinci derece bir hâkim-savcı yaklaşık olarak 73.000,00 TL maaş almaktadır.
Bugün itibarıyla Hâkim ve savcı sayısı 20.000-25.000 civarındadır. Dolayısıyla yapılacak olan maaş iyileştirmesi ekonomiye külfet oluşturmayacaktır. Hal böyle iken mevcut iş yükü ve hayat pahalılığı karşısında mesleğin vakarına yakışır bir ücret alması gereken hâkim ve savcılara, maaş iyileştirmesi yapılması elzemdir. Yargıtay-Danıştay mensuplarının maaşlarının düşürülmesi ise asla kabul edilemez.
Devletin 3 erkinden birinin temsilcisi olan ve resmi verilere göre son iki yılda 24 milyon dosyayı karara bağlamış olan hâkim ve savcıların aldıkları maaşın; çalışma koşulları, yaptıkları işin vicdani sorumluluğu, kişi başına düşen dosya sayısı dikkate alındığında yaptıkları işin karşılığı olmadığı izahtan varestedir. Aldıkları maaş yoksulluk sınırında kalmıştır. Bir hâkim-savcının hukuka ve vicdana uygun ve adaletli karar verebilmesi için ekonomik bağımsızlığının tam olması şarttır. Özellikle lojman sayısının yetersiz oluşundan dolayı başvurduğu halde lojman çıkmayan, kirada oturmak zorunda kalan ve İstanbul, Ankara gibi büyükşehirlerde görev yapan meslektaşlarımız ödedikleri yüksek kira ücretleri nedeniyle zor durumda kalmakta, ev sahiplerinden kaynaklı sorunlar yaşamaktadırlar.
Her meslekte ek görevlendirmelerden dolayı tazminat alınabilirken, hâkim-savcılar nöbet ücreti, ek mesai ücreti, doğu tazminatı veya yıpranma payı gibi uygulamalardan yoksun bırakılmışlardır.
Keşif dosyalarından tek bir bilirkişi ortalama 3.000,00 TL alırken hâkim ve savcıların 150,00-200,00 TL gibi bir ücret alması, ek iş yapmasının yasak olması, disiplin, atama gibi Hâkimler ve Savcılar Kurulu kararlarına karşı dava açamaması mesleği zorlaştıran diğer etmenlerdir.
Her ne kadar istişareye kapalı bir şekilde yapılan 9’uncu yargı paketinde yer almasa da yukarıda açıkladığımız nedenlerden ve yapmış olduğumuz girişimlerden ötürü tüm hâkim ve savcıları kapsayacak bir maaş iyileştirmesi yapılacağına dair ümidimiz tamdır.
Kamuoyunun bilgisine arz olunur.
Hâkimler ve Savcılar Derneği – HAKSAV
Tweet:
https://x.com/haksavdernegi/status/1809162726536540590
İnstagram:
https://www.instagram.com/p/C9CWlMVIYNa/
Facebook:
https://www.facebook.com/share/p/1QexMtsxgJxZgnu4/
Hakim savcının aldığı maaşa bak! Millet adına karar veren insanlar bunlar. Bazılarının işlerine ancak bir iki cımbızla çektikleri olayı allayıp pullayıp vatandaşın önüne atıp yargıyı kötülemek gelir. Peki geriye kalan kararlar ne olacak? Kim sağlıyor huzuru, adaleti??? Hadi bıraksınlar o zaman bir gün işi ne olacak??Yazık 62 bin alan hakiminde kesilen vergi ile maaşı oldu sana 58 bin!
Artık aynı fakülteden mezun olan ve Dünyada en çok statü ve Özlük Hakkı zulmüne uğrayan devlet avukatlari olarak Ve de hukuk müşavirleri olarak sizlere cevap verme zamanı geldi sayın yargı mensubu arkadaşlar bizi yargı mensubu bile saymadınız kanuna ve demokratik tahammüllere rağmen.. Bu yazıda kendi kendinizle çelişiyorsunuz hem Ek iş yapmanızın yasak olduğunu belirtip hem de işlerin aşırı yoğunluğundan bahsediyorsunuz .Diğer yandan farkında mısınız avukat Ve hukuk müşaviri olan meslektaşlarınızı hiç mi düşünmüyorsunuz temmuz memur maaş zammından sonra neredeyse üçte biriniz kadar maaş alıyoruz ve statü hakkımız zaten ünvanlı devlet memuru kadar bile yok sizlerden de hiçbir destek göremedik Tam aksine adalet ve hazine bürokratları vasıtasıyla bizi devamlı aşağıladınız Sahip olduğunuz makam tazminatları yargı tazminatları ve belki onlarca sosyal statü ve sosyal haklarınız da müthiş doğrusu dünyanın neresinde vardır aynı fakülteden mezun olup devlet avukatına 57.000 hakim savcıya 140.000 ₺ sizin maaşlarınızı artık ulusal basın bile yazamıyor kardeşim korkuyorlar galiba ..
Hakimlerin, savcıların maaşı o kadar değil. Yeni başlayan bir hâkim veya savcı 62.000,00 TL maaş almaktadır. Ayrıca hakim ve savcı haklarını savunduğumuz kadar Avukat haklarını da her platformda savunuyoruz:
https://x.com/haksavdernegi/status/1815330060011798646
Hazine avukatlarıyla ilgilide her türlü desteğe hazırız.
Sayın Başkanım,
Son yargı paketindeki mali düzenlemeden emekli birinci sınıf hakimler yararlanacaklar mı. Bu yünde bir notunuza ulaşırsak seviniriz.
Saygılarımızla.
Bildiğim kadarıyla emeklilerle ilgili bir düzenleme yok.
Sayın Başkanım,
Bilgi notu için teşekkür ediyorum.
Saygılarımla
1. sınıfa ayrılmış bir hakim 11.000 tl net maaş almakta.
sizin yaklaşımıznız da Doktorlara benziyor. diyorlaar biz 62 bin alıyoruz. gerçek ise işe ilk başlamış bir pretisyen heki90 bin uzman ise asgari 150 bin her ay eline geçen rakam.
sizin hesabınızı siz daha iyi bilirsiniz.
Doktorun 90.000 TL – 150.000 TL aldığını rüyanızda gördünüz galiba?
Pratisyenlerin daha az emekle daha çok aldığı da doğrudur.
Fakat öyle rakamlar yok.